Wielen en velgen: de technische informatie

Wielen of velgen?

In de autowereld bestaat er nogal eens spraakverwarring als het om begrippen rond wielen en velgen gaat. Om te beginnen wordt in plaats van ‘wielen’ vaak het woord ‘velgen’ gebruikt. Terwijl het in dat laatste geval slechts om een beperkt deel van het wiel gaat, namelijk het gedeelte van het wiel waar de band omheen ligt. Om spraakverwarring te voorkomen zullen wij het op deze website over velgen hebben, al weten wij dat dit technisch gezien niet juist is.

Wielen of velgen

Soorten velgen

Velgen zijn er in verschillende uitvoeringen. Meest bekend is de ééndelige velg die gegoten of -nog beter- gesmeed is. Een andere mogelijkheid vormt de driedelige velg, die dus uit drie componenten bestaat, die met elkaar gemonteerd één geheel vormen. Tot slot is er het aloude (draad)spaakwiel, met spaken die vanuit de wielnaaf in het midden worden verbonden met de velg. Bevestiging daarbij geschiedt vaak met een centrale vleugel- of zeskantmoer.

Velgen kunnen zowel uit staal als uit aluminium -en in zeer uitzonderlijke gevallen magnesium- gemaakt worden. Kunststof is wel eens overwogen, maar kent veel praktische problemen, waardoor dit materiaal nooit is toegepast bij autovelgen.

 

Voordelen lichtmetalen velgen

Een lichtmetalen velg kent in vergelijking met een normale stalen velg meerdere voordelen:

  • Fraaier uiterlijk
  • Bij gelijkblijvende afmetingen lager gewicht
  • Betere warmteafvoer
  • Minder onbalans door een grotere stijfheid
  • Vormvaster en minder elastisch dan staal
  • Betere rijeigenschappen met laagprofielbanden
  • Minder gevoelig voor corrosie
  • Grotere nauwkeurigheid in de maatvoering

 

Montage velgen

Vakmensen schenken veel aandacht aan het op de juiste manier vastzetten van een lichtmetalen velg. Niet alleen de juiste bouten of moeren zijn van belang, voor de montage dient ook passend gereedschap gebruikt te worden. Daarbij is het raadzaam dit volgens een bepaalde aandraaivolgorde te doen. Je begint rechtsboven, gaat vervolgens naar linksonder, dan volgen rechtsonder, linksboven en als laatste middenonder. Op deze manier wordt scheef monteren voorkomen. Tot slot dienen alle bouten/moeren met een momentsleutel nagetrokken te worden. Gebruik van luchtsleutels hierbij is dus absoluut uit den boze.

 

Steek(cirkel)

Een belangrijk begrip is de steek(cirkel). Het gaat bij de steek om de onderlinge afstanden en de afstand tot het middelpunt van de (veelal vier of vijf ) boutgaten die in het hart van de velg zijn aangebracht. Per automerk en -type kan die steek verschillen, waardoor het voor zich spreekt dat voor een juiste bevestiging ook de juiste steek noodzakelijk is.

 

ET-waarde velgen

De aanduiding ‘ET-waarde’ is afgeleid van het Duitse ‘Einpress Tiefe’, ook wel ‘offset’ genoemd. Vaak staat deze aanduiding op de flank van een velg vermeld. Het gaat om de positie van de wielflens vanuit het midden. Een hoger getal impliceert dat de wielflens verder naar buiten ligt. Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een onder- en bovengrens, omdat anders aanpassingen aan de auto noodzakelijk zijn. De ET-waarde is, evenals de steek(cirkel), ook van belang bij het gebruik van adaptersets, waarbij veelal andere bouten gebruikt zullen moeten worden.

 

Grotere velgen

Als we andere velgen aanschaffen, zullen die in de regel groter zijn dan de originele. Hoever je daarbij kunt gaan, verschilt van auto tot auto. Probleem is dat met de grootte van de velgen vaak de breedte van de banden toeneemt. Een inch groter dan standaard kan bij iedere auto. Twee inch is meestal ook nog geen probleem. Daarboven kunnen problemen ontstaan omdat de banden in aanraking komen met de spatbordranden, de binnenschermen of de wielophanging. Die problemen treden sneller op wanneer een auto is verlaagd. Overleg met de vakman voor de juiste oplossing, bijvoorbeeld het omrollen van de wielkastranden. Slijp daar nooit stroken af, dat verzwakt de stijfheid van de carrosserie!

 

Centreerring velgen

Veel velgenproducenten kennen een ringensysteem waarmee een velg voor meerdere autotypen geschikt gemaakt kan worden. Bepalend voor de juiste ring is de naaf op de auto. Om een (heel) kleine ruimte op te vangen zijn speciale –gekleurde– centreerringen beschikbaar die er voor kunnen zorgen dat er geen ruimte tussen de velgen en de aansluiting op het as-uiteinde ontstaat. Het spreekt voor zich dat de keuze van de juiste centreerring werk voor de vakman is. Ga niet zelf pionieren!